Kontynuujemy temat ➡ prawo budowlane 2024. Czyli zmiany, które wejdą w życie 1 sierpnia 2024r. i 1 kwietnia 2024r.
Poprzedni wpis był poświęcony zmianom Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Przypominam, że zmiany warunków technicznych nie wejdą w życie z dniem 1 kwietnia. Wiceminister rozwoju i technologii ogłosił, że inwestorzy dostaną kilka dodatkowych miesięcy na przygotowanie się do nowych zasad budowania 🙂
Tym samym zmianie ulegnie tylko data wejścia w życie przepisów – z 1 kwietnia na 1 sierpnia 2024 r.
Jeśli chciałbyś nadrobić zaległości to zapraszam do lektury >>> Prawo budowlane 2024 cz. 1.
Dzisiaj poznasz jeszcze kilka dalszych aspektów nowelizacji pn. ➡ nowe warunki techniczne 2024.
Przede wszystkim kilka słów o minimalnej powierzchni lokali użytkowych; obowiązku ustanowienia miejsc na przechowywanie rowerów i wózków oraz o warunkach zapewniających prywatność na balkonach.
Następnie dowiesz się, jakie będą zmiany przepisów w 2024r. w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
Czyli, jak będziemy obliczać powierzchnię całkowitą budynku oraz powierzchnię zabudowy obiektów budowlanych.
A także, w jaki sposób nowe prawo budowlane 2024 wpłynie na akustykę w mieszkaniach.
‼ Tutaj zwracam uwagę, że w Rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego mamy dwie daty wejścia w życie zmian:
🔸 w zakresie § 14 pkt 4a ( powierzchnia zabudowy) i § 20 ust. 1 pkt 4b (powierzchnia całkowita budynku) 1 kwietnia 2024r.
🔹 a zmiany dotyczące analizy akustycznej (§ 23 pkt 4a) 1 sierpnia 2024r.
Ustawodawca stara się przeciwdziałać tzw. patodeweloperce 👍
Ale czy proponowane zmiany rzeczywiście stanowią wystarczające narzędzie do tej walki ❓
Przekonamy się.
Tymczasem sprawdźmy, które regulacje prawne ulegną zmianie 👇👇👇
Lokale użytkowe w kontekście nowelizacji prawa budowlanego 2024
Przepisy zmieniające warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadzają zmiany w zakresie wielkości powierzchni użytkowej lokali użytkowych.
To jest reakcja ustawodawcy na zjawisko sprzedaży lokali użytkowych jako tzw. „lokali inwestycyjnych”. A w praktyce okazywało się, że były użytkowane jak lokale mieszkalne. Oczywiście mimo braku zachowania wymagań technicznych odpowiednich dla mieszkań 😟
Uwaga! 👇👇👇
🔔 Nowe warunki będą miały zastosowanie jedynie do budynków, dla których przed wejściem w życie nowelizacji nie zostało wydane pozwolenie na budowę. A także dla budynków, co do których nie zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu w znaczeniu Prawa budowlanego.
Minimalna powierzchnia lokalu użytkowego
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wprowadza minimalną powierzchnię lokalu użytkowego w nowoprojektowanych budynkach.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 sierpnia 2024r.
Tym samym, po zmianach minimalna powierzchnia będzie musiała wynosić nie mniej niż 25 m2.
‼ Przewidziano jednak wyjątki ‼
🟢 Lokale użytkowe o mniejszej powierzchni będą mogły znajdować się na parterze i na I piętrze budynku. Pod warunkiem jednak, że jest do nich bezpośredni dostęp z zewnątrz budynku.
🟡 Regulacje te nie będą dotyczyły również budynków zamieszkania zbiorowego. Takich jak np. hotel, motel czy pensjonat. A także w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, w których wydzielono lokal użytkowy.
🟠 Wymagania minimalnej powierzchni 25 m2 nie będą też dotyczyć budynków, dla których przed wejściem w życie nowelizacji została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę. Albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł sprzeciwu lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
✳✳✳
Przeczytaj koniecznie:
✳✳✳
Zmiana zasad planowania stanowisk postojowych dla samochodów osobowych, z których korzystają osoby niepełnosprawne
Jedyną zmianą, która ma wejść w życie 1 sierpnia 2024r. w zakresie stanowisk postojowych jest nowelizacja § 20 r.w.t.
Przepis ten aktualnie stanowi, że stanowiska postojowe dla samochodów osobowych, z których korzystają wyłącznie osoby niepełnosprawne, mogą być zbliżone bez żadnych ograniczeń do okien innych budynków.
Miejsca te wymagają odpowiedniego oznakowania.
Od dnia 1 sierpnia 2024r. przepis ten będzie brzmiał tak:
Stanowiska postojowe dla samochodów osobowych, z których korzystają wyłącznie osoby niepełnosprawne, w liczbie nie większej niż 6% ogólnej liczby stanowisk postojowych, o której mowa w § 18 ust. 2, jednak nie mniejszej niż 1, mogą być zbliżone bez ograniczeń do okien budynków. Miejsca te wymagają odpowiedniego oznakowania.
W praktyce liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Albo wymagań wynikających z decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Planowanie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych – prawo budowlane 2024
Parametr 6% miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych z ogólnej liczby stanowisk postojowych został określony na podstawie określonych danych.
Wynikają one z badania przeprowadzonego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pn. „Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych”.
Jest to odsetek osób wskazujących jako potrzebę przystosowanie mieszkania do indywidualnych potrzeb.
🔔 Oczywiście na działce może być więcej stanowisk postojowych dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Jednakże pamiętaj, że muszą one znajdować się w odpowiedniej odległości od okien.
Czyli taka „nadwyżka” musi być już usytuowana zgodnie z wymogami zawartymi w § 19 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( w skrócie – r.w.t.).
W praktyce, po nowelizacji § 20 r.w.t. nie będzie już wymagane od inwestora czy jego projektanta każdorazowo wykazanie potrzeby wykonania takiego stanowiska postojowego dla samochodów, z których korzystają wyłącznie osoby niepełnosprawne, dla obsługi określonego budynku, aby zlokalizować je bliżej niż na odległość wskazaną w § 19 ust. 1 r.w.t.
Prywatność na balkonach
Prawo budowlane 2024 bierze na celownik również zapewnienie prywatności na balkonach 😊
W budynku mieszkalnym wielorodzinnym w przypadku balkonów na jednej płycie, trzeba będzie zastosować pomiędzy nimi odpowiednią przegrodę. A konkretnie, pełne oddzielenie pionowe w postaci stałej przegrody zapewniającej komfort użytkowania. Dodatkowo ma być to przegroda o przepuszczalności światła nie mniejszej niż 30% i nie większej niż 50% 🌞
Ponadto przegroda powinna mieć co najmniej 2,2 m wysokości mierzonej od poziomu posadzki balkonu oraz szerokość nie mniejszą niż 2 m. A w przypadku gdy balkon ma szerokość mniejszą niż 2 m ➡ wynoszącą co najmniej szerokość balkonu, uwzględniając szerokość balustrady.
☝ Takie parametry balkonów mają zapewniać prywatność.
Podobnie jest z loggiami, które sąsiadują ze sobą, ale przedzielone są jedynie np. ażurową przegrodą. Takie rozwiązania nie zapewniają komfortu użytkowania mieszkańcom lokali.
Dzięki projektowanym regulacjom prywatność będzie zachowana również w przypadku stykających się ze sobą loggie w budynku mieszkalnym wielorodzinnym 👍
✳✳✳
Przeczytaj także:
✳✳✳
Przepisy dotyczące warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki 2024
Nowelizacja przepisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wejdzie w życie dnia 1 sierpnia 2024r.
Niemniej jednak, nowe przepisy dotyczące warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki zawierają przepisy przejściowe 👇
W uzasadnieniu projektu zmian znajdziesz argumenty przemawiające za stosowaniem nadal w pewnych przypadkach starych (dotychczasowych ) przepisów:
Intencją dodanych przepisów przejściowych w przypadku wydania decyzji zarówno o pozwoleniu na budowę, jak i legalizacyjnej jest zachowanie równego statusu inwestora zarówno podczas zwykłej procedury udzielania pierwotnej zgody budowlanej udzielanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, jak również udzielania następczej zgody budowlanej podczas postępowań legalizacyjnych i naprawczych prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego.
W obu tych przypadkach mamy bowiem do czynienia z zamierzeniami budowlanymi już zrealizowanymi bądź będącymi w toku ich realizacji i inwestor nie będzie zaskakiwany nowymi obowiązkami wynikającymi ze zmienianych wymagań technicznych.
Pełną treść uzasadnienia projektu nowelizacji znajdziesz tutaj.
Obowiązek ustanowienia miejsc na przechowywanie rowerów
Co jeszcze nowego w ramach zmian ➡ prawo budowlane 2024 ❓
Zgodnie z uzasadnieniem projektu zmian rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie 👉 obowiązek ustanowienia miejsc na rowery wynika z zasad bezpieczeństwa.
Nowa regulacja związana jest z tym, że w budynkach często nie przewiduje się specjalnych pomieszczeń do przechowywania rowerów czy wózków 🚴♀️🚴♂️🚵♂️🚵♀️
A jeżeli już się pojawią, to w niewystarczającej ilości 😞
W efekcie rowery, wózki, hulajnogi i inne przedmioty przechowywane są na klatkach schodowych albo w garażach podziemnych. I niestety stwarzają zagrożenie dla mieszkańców podczas ewakuacji.
To się teraz zmieni. Czytaj poniżej 👇👇👇
Obowiązek realizacji pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania rowerów lub wózków dziecięcych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych
Zmiany w zakresie miejsc na rowery i wózki polegają na wprowadzeniu obowiązku realizacji odpowiednich pomieszczeń w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.
Minimalna powierzchnia takich pomieszczeń będzie wynosiła 15 m2.
Takie pomieszczenie lokalizuje się w pobliżu wejścia do budynku lub na kondygnacji podziemnej. Jednak pod warunkiem, że jest do niej zapewniony dostęp dźwigiem lub pochylnią spełniających odpowiednie warunki 🔺
Dopuszczalne będzie także wykonanie oddzielnego budynku gospodarczego, wiaty albo altany, zamiast takich specjalnych pomieszczeń w budynku wielorodzinnym.
✳✳✳
Przeczytaj koniecznie:
✳✳✳
Zmiana rozporządzenia o projekcie budowlanym
Prawo budowlane 2024 ➡ przejdźmy teraz do drugiej ważnej nowelizacji 👇
Zmiany rozporządzenia regulującego zakres i formę projektu budowlanego pozostają w ścisłym związku ze zmianą przepisów techniczno-budowlanych. Tym samym w istotny sposób wpływają na zasady przygotowania dokumentacji budowlanej.
Nowe przepisy wreszcie usuwają wątpliwości interpretacyjne dotyczące sposobu obliczania powierzchni objętych projektem.
Dodatkowo pojawia się obowiązek wykonywania analizy w zakresie rozwiązań technicznych i materiałowych. Ich celem jest spełnienie wymagań akustycznych. Powyższa analiza będzie zawarta w projekcie technicznym.
Nowelizacja przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego również miała obowiązywać w całości od 1 kwietnia 2024 r.
Jednakże zmiany przepisów pod hasłem „Stop Patodeweloperce” są ściśle związane z terminem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z 27 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego.
‼ Dlatego mamy dwie daty wejścia w życie zmian:
🔹 w zakresie § 14 pkt 4a ( powierzchnia zabudowy) i § 20 ust. 1 pkt 4b (powierzchnia całkowita budynku) ➡ 1 kwietnia 2024r.
🔸 a zmiany dotyczące analizy akustycznej (§ 23 pkt 4a) ➡ 1 sierpnia 2024r.
Prawo budowlane 2024 – zmiana w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego
W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego zmianie ulegają trzy kwestie:
🟣 powierzchnia zabudowy projektowanych i istniejących obiektów budowlanych
🟢 powierzchnia całkowita budynku
🔴 w części opisowej projektu technicznego należy umieścić analizę w zakresie rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych określonych w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Nowelizacja powyższego rozporządzenia w istotny sposób wpływa na zasady przygotowania dokumentacji budowlanej.
A jednocześnie pozostaje w ścisłym związku ze zmianą przepisów techniczno-budowlanych, które również wejdą w życie w sierpniu 2024r.
Akustyka w projekcie budowlanym
Co konkretnie się zmieni w projekcie budowlanym w zakresie akustyki ❓
Po 1 sierpnia 2024 r. w projekcie technicznym trzeba będzie obowiązkowo zamieszczać analizę rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych wynikających z przepisów.
Analiza będzie zawierała w szczególności informacje o:
🔸 zakładanym poziomie hałasu zewnętrznego oddziałującego na budynek
🔹 poziomie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynku, w odniesieniu w szczególności do przegród pomiędzy lokalami, oknami czy też drzwiami wejściowymi do lokali
🔸 wyrobach budowlanych zapewniających wymaganą izolacyjność akustyczną przegród
🔹dopuszczalnym poziomie hałasu oraz dźwięku przenikających do pomieszczeń budynku wraz z opisem sposobu spełnienia tych wymagań.
Analiza dotyczy budynku mieszkalnego jednorodzinnego z dwoma lokalami. A także budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej lub bliźniaczej lub budynku mieszkalnego wielorodzinnego.
Akustyka budowlana – Polska Norma
A teraz w ramach małego przypomnienia – akustyka budowlana z perspektywy Polskich Norm.
Spójrz poniżej 👇
Zgodnie z Polską Normą PN-B-02151-3:2015-10, PN-B-02151-3:2015-10/Ap1:2016-02 Akustyka budowlana – Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 3:
Wymagania dotyczące izolacyjności akustycznej przegród w budynkach i elementów budowlanych (przywołaną z kolei w załączniku nr 1 do WT) ściana między lokalami mieszkalnymi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym powinna charakteryzować się izolacyjnością akustyczną na poziomie min. 50 dB.
Zmniejszenie hałasu w mieszkaniach
Tak jak wspomniałam wyżej, obie nowelizacje przepisów wykonawczych prawa budowlanego 2024r. uzupełniają się wzajemnie.
Dlatego w zakresie akustyki w mieszkaniach musisz również sięgnąć do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych.
Znajdziesz tam zmiany, które dotyczą m.in.:
🟢spełnienia przez inwestorów odpowiedniej izolacyjności akustycznej drzwi wejściowych do mieszkania z klatki schodowej lub korytarza komunikacji ogólnej budynków mieszkalnych wielorodzinnych
🟠 przegród znajdujących się między lokalami w budynku mieszkalnym jednorodzinnym dwulokalowym (stropy, ściany), które muszą spełniać wymagania takie jak dla lokali mieszkalnych w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
Podsumujmy! 👇
Ściany wewnętrzne i stropy oddzielające lokale mieszkalne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym powinny bowiem spełniać wymagania akustyczne takie, jak dla przegród między lokalami mieszkalnymi w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
A wszystko zgodnie z Polską Normą dotyczącą wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynkach 🙂.
Większy nacisk na komfort akustyczny w mieszkaniach
Ponadto w § 326 ust. 2 pkt 1 r.w.t. dodano wymaganie w zakresie izolacyjności akustycznej drzwi wejściowych do mieszkania z klatki schodowej lub korytarza komunikacji ogólnej.
Izolacyjność akustyczna takich drzwi ma wynosić przynajmniej 37 dB.
Obecnie zgodnie z Polską Normą PN-B-02151-3:2015-10 Akustyka budowlana – Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 3: Wymagania dotyczące izolacyjności akustycznej przegród w budynkach i elementów budowlanych drzwi wejściowe do mieszkania mają izolacyjność akustyczną od dźwięków powietrznych o wartości:
🔅min. 32 dB. W przypadku gdy w mieszkaniu znajduje się przedpokój, który jest oddzielony od innych pomieszczeń w mieszkaniu drzwiami wewnętrznymi
🔅min. 37 dB. W innym przypadku niż powyżej, gdy np. w mieszkaniu znajduje się przedpokój, który nie jest oddzielony od innych pomieszczeń w mieszkaniu drzwiami wewnętrznymi.
Zmiany przepisów mają na celu podwyższenie komfortu akustycznego w mieszkaniach. A ponadto ujednolicenie wymagań w zakresie drzwi wejściowych do mieszkania z klatki schodowej.
Pewnie zgodzisz się ze mną, że cisza i spokój w mieszkaniu to bardzo duży komfort dla lokatorów. I oczywiście idealne warunki na relaks po ciężkim dniu pracy 🙂
Książka. Drzemka. Leniuchowanie na kanapie. Co kto lubi 😉
A jak nie można się zdecydować, to wszystkie opcje na raz – jak ten szczęśliwiec poniżej 😁 👇👇👇
Prawo budowlane 2024 – powierzchnia całkowita budynku
Co jeszcze znajdziesz wśród zmian rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego ( w skrócie z.i.f.p.b.) ❓
Przepisy § 20 ust. 1 pkt 4 lit. b oraz § 12 rozporządzenia z.i.f.p.b. wskazują, w jaki sposób wyznacza się poszczególne powierzchnie budynku. Określa się je w sposób wskazany w Polskiej Normie PN-ISO 9836 Właściwości użytkowe w budownictwie – Określanie i obliczanie wskaźników powierzchniowych i kubaturowych (najnowsza wersja opublikowana w języku polskim.
Niestety dotychczas powodowało to wiele wątpliwości interpretacyjnych 🤔
Zwłaszcza w kontekście tego, czy do powierzchni całkowitej możesz wliczać balkony, loggie i tarasy 😕
Tym bardziej, że do powierzchni użytkowej ich się nie wlicza, a powierzchnia użytkowa jest, zgodnie z Polską Normą PN-ISO 9836, składową powierzchni całkowitej.
A jak będziemy liczyć powierzchnię całkowitą od 1 kwietnia 2024r. ❓
Odpowiedź znajdziesz poniżej 👇
📌📌📌
Przeczytaj koniecznie:
📌📌📌
Prawo budowlane 2024 – eliminacja powierzchni loggii
W celu rozwiania powyższych wątpliwości, w odniesieniu do części opisowej projektu architektoniczno-budowlanego dotyczącej wskazania charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego, została wskazana konieczność podania (przy zestawieniu powierzchni) powierzchni całkowitej budynku wyznaczonej zgodnie z ww. normą.
Jednakże bez uwzględniania w obliczeniach powierzchni tarasów, balkonów i loggii 👍
Jak obliczyć powierzchnie zabudowy obiektów budowlanych?
Tutaj również istotna zmiana 👇
Jak wiadomo, część opisowa projektu zagospodarowania działki lub terenu zawiera zestawienie powierzchni zabudowy projektowanych i istniejących obiektów budowlanych.
Przy czym od 1 kwietnia 2024r. powierzchnię zabudowy budynku będziemy pomniejszać o powierzchnię części zewnętrznych budynku, takich jak: tarasy naziemne i podparte słupami, gzymsy, balkony oraz loggie.
Prawo budowlane 2024 – przepisy przejściowe
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie warunków, jakimi mają odpowiadać budynki i ich usytuowanie ma wejść w życie z dniem 1 sierpnia 2024r.
Nie zmienia to jednak faktu, że zanim zaczną w pełni obowiązywać wszystkie wymienione zmiany, musisz pamiętać o przepisach przejściowych 👇👇👇
Zgodnie z nimi, nadal stosuje się przepisy dotychczasowe dla zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wprowadzającego zmiany:
🟢 został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę
🟠 została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego
🔵 zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania innych robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę
🟡 została wydana decyzja o legalizacji, o której mowa w art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 7.07.1994 r. – Prawo budowlane oraz decyzje, o których mowa w art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7.07.1994 r. – Prawo budowlane.
Zmiany w projekcie budowlanym 2024 – przepisy przejściowe
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego ma wejść w życie co do zasady z dniem 1 kwietnia 2024r.
Ale ustawodawca przewidział wyjątki!
Dla zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:
🔴został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę,
🟡została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
🟢zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
🟣 została wydana decyzja o legalizacji, o której mowa w art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, oraz decyzje, o których mowa w art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
– stosuje się przepisy dotychczasowe.
🔔 Zwróć uwagę, że inaczej przedstawia się sytuacja w zakresie zmian dotyczących analizy akustycznej.
Spójrz poniżej 👇👇👇
Analiza akustyczna 2024r. – przepisy przejściowe
W przypadku projektu technicznego dla zamierzenia budowlanego, wobec którego przed dniem 1 sierpnia 2024 r.:
1️⃣ został złożony wniosek o pozwolenie na budowę, wniosek o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego, wniosek o zmianę pozwolenia na budowę,
2️⃣ została wydana decyzja o pozwoleniu na budowę lub odrębna decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego,
3️⃣ zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonywania robót budowlanych w przypadku, gdy nie jest wymagane uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę,
4️⃣ została wydana decyzja o legalizacji, o której mowa w art. 49 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, oraz decyzje, o których mowa w art. 51 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
– nie stosuje się wymogu określonego w § 23 pkt 4a – tj. analizy w zakresie rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych wynikających z przepisów rozporządzenia o warunkach technicznych.
✳✳✳
Przeczytaj również:
✳✳✳
Wyzwania i oczekiwania wobec nowych regulacji w Prawie Budowlanym 2024
Rozporządzenie z dnia 27 października 2023r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie, ma przyczynić się do zwiększenia komfortu życia w nowych osiedlach lub mniejszych inwestycjach mieszkaniowych.
Jednak dostosowanie nowych projektów do wspomnianych regulacji w wielu przypadkach będzie odbywało się kosztem zmniejszenia całkowitej powierzchni zabudowy.
Zatem można spodziewać się kolejnego wzrostu cen mieszkań 😟💰💰💰
Z kolei analizując zmiany przepisów w zakresie placów zabaw, istnieje duże ryzyko, że odczują je szczególnie „drobni” inwestorzy (mali deweloperzy), którzy realizują mniejsze inwestycje mieszkaniowe.
Będą oni zobowiązani do spełnienia tych samych norm co inwestorzy przy dużych przedsięwzięciach deweloperskich 😣
Niektórzy wskazują, że plac zabaw powinien być atutem danej inwestycji, a nie przymusem określonym przepisami prawa.
Wydaje się, że zbytnia kazuistyka może niestety zaszkodzić inwestycjom i mieszkańców. A przede wszystkim znacząco przełoży się na koszt wybudowania obiektu i cenę lokalu mieszkalnego.
No cóż. Czas pokaże, czy zmiany przepisów przyniosą realne korzyści.
Najczęstsze pytania
❓❓❓
Co się zmieni w prawie budowlanym w 2024?
Niebawem nastąpi szereg zmian, m.in.:
- Zwiększenie minimalnej odległości – między budynkami mieszkalnymi a obiektami przemysłowymi;
- Poszerzenie zakresu obszarów zielonych – dla lepszego środowiska życia;
- Zmiany w odległościach między budynkami;
- Zmniejszenie hałasu w budynkach mieszkalnych;
- Zmiany w zakresie miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych;
- Minimalna powierzchnia użytkowa pomieszczeń;
- Wymogi dla przestrzeni rekreacyjnych i placów zabaw;
- Pomieszczenia na przechowywanie wózków dziecięcych i rowerów;
- Zwiększenie prywatności na balkonach;
- Obiekty do przewijania dorosłych z potrzebami specjalnymi.
Zmiany miały obowiązywać już od 1 kwietnia 2024r.
Jednakże data wejścia w życie rozwiązań przeciwdziałających tzw. Patodeweloperce została przesunięta na dzień 1 sierpnia 2024r.
Co można budować bez zgłoszenia 2024?
Od 3 czerwca 2023r. Prawo budowlane zwalnia z wymogu uzyskania decyzji pozwolenia na budowę oraz z dokonania zgłoszenia jednokondygnacyjnych budynków gospodarczych i wiaty o prostej konstrukcji.
Takich, które związane są z produkcją rolną, o powierzchni zabudowy do 150 m².
Przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 6 m i wysokości nie większej niż 7 m, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane.
Więcej o zmianach w prawie budowlanym znajdziesz tutaj >>> nowe prawo budowlane cz. I, a także nowe prawo budowlane cz. II.
Kiedy zmiana ustawy prawo budowlane?
Ostatnie najważniejsze zmiany w ustawie prawo budowlane miały miejsce w roku 2023.
Chcesz sprawdzić, gdzie i jak załatwić najważniejsze formalności?
Na czym polega rozbudowa portalu e Budownictwo?
Co zawierają systemy SOPAB, c-KOB, eCRUB, CEEB, e-SNRWB, RWDZ?
Jak ma wyglądać w przyszłości budowa domu bez pozwolenia na budowę?
Zapraszam do lektury artykułu prawo budowlane 2023 cz. I
Chcesz się dowiedzieć na czym polega rozbudowa portalu e-Budownictwo?
Jak działają rejestry SOPAB, c-KOB, e-CRUB, CEEB, e-SNRWB, RWDZ?
Czy coś się zmieniło przy rozbiórkach?
Przeczytaj koniecznie – prawo budowlane 2023 cz. II.
Katarzyna Sabynicz
radca prawny
Zdjęcia: Leohoho; Dmitriy; Ekaterina; Mircea Iancu; Danist Soh
***
Prawo budowlane 2024 cz. 1
Dzisiaj wracam do wątku zmian w przepisach ➡ Prawo budowlane 2024.
Nowe regulacje miały obowiązywać od dnia 1 kwietnia 2024r., ale wiceminister rozwoju i technologii ogłosił opóźnienie nowelizacji. Zmianie ulegnie wyłącznie data wejścia w życie przepisów. Nowy termin to 1 sierpnia 2024 r.
Celem kompleksowego omówienia wszystkich zmian, podzieliłam artykuł na dwie części.
Przy czym kontynuacja tego wątku pojawi się jeszcze w marcu. Dlatego już dziś zapraszam Cię do śledzenia mojego bloga 😊. [Czytaj dalej…]
***
Nowe warunki techniczne 2024
Dziś kontynuujemy wątek dalszych zmian w szeroko pojętym prawie budowlanym nowe warunki techniczne 2024.
Przypominam, że w sierpniu 2024r. pojawią się w sumie dwie istotne nowelizacje przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( w skrócie r.w.t. albo RWT).
Między innymi nowe warunki techniczne dotyczące sytuowania budynków. Również tych budynków, które są nietypowo lokalizowane na gruncie.
Dlatego dzisiaj zajmiemy się zmianami, które wejdą w życie z dniem 15 sierpnia 2024r. i dotyczą:
lokalizowania budynków po tzw. „skosie”;
szerszego zastosowania elementów drewnianych przy wznoszeniu budynków. [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }